حساب کاربری

نقاشی روی سفال، هنری اصیل در مهد ملی سفال ایران

هنرمندان سفالگر و طراح زیادی در شهرضا فعالیت می کنند که آنچه در این مطلب می خوانید، مصاحبه ما با هنرمندی با شرایطی متفاوت از سایرین است.
شهرضا از ديرباز به عنوان يكي از مراكز مهد صنعت سفال و سراميك در كشور مطرح بوده و عنوان شهرملی سفال را به خود اختصاص داده است .پیشینه هنر سفالگري در شهرضا به قرن دوم هجری برمی گردد و در دوره صفویه این هنر در شهرضا رونق گرفت. دوران پهلوی اوج شکوفایی هنر سفالگری شهرضا بود به نحوی که کارگاه های تولیدی این شهر مملو از کارگران وخریداران این هنر سنتی بود.
لعاب فیروزه ای شهرضا و طرح گل و ماهی حاصل خلاقیت هنرمندان این دیار بوده که اين نتیجه تلاش سفالگران به نام و هنرمندي است كه دست ساخته هاي آنها امروزه در جهان خودنمایي مي كند.
آنچه در ادامه می خوانید مصاحبه ما با یکی از هنرمندان طراحی روی سفال است.

خودتان را معرفی کنید
عطیه سادات ایزدی هستم.

به چه حرفه ای مشغول هستید؟
10 سال است که به نقاشی روی سفال مشغول هستم.

چرا به این کار علاقه مند شدید؟
با توجه به آشنایی که به این نوع از هنر و علاقه زیادی که به رنگ و طراحی داشتم باعث شد که پا به عرصه نقاشی روی سفال بگذارم و بطور مداوم آن را دنبال کنم.

نظر خانوادتون در باره این کار چیست؟
من و همسرم همکار هستیم.

همکار بودن با همسرتون چه حسی داره؟ از حستون برامون بگید.
حس خیلی خوبی است، همکاری و همراهی همسرم با من باعث امیدواری و پیشرفت من می شود و بابت این همکاری که هردو در یک حرفه مشغول هستیم بسیار خوشحالم.

مشکلات مربوط به حرفه شما چیست؟
من و همسرم و تعدادی از همکارانم به دلیل اینکه ناشنوا و یا کم شنوا هستیم نیازمند توجه و حمایت بیشتری از کارها و محصولاتمان هستیم تا بتوانیم بیشتر فعالیت داشته باشیم.

برای علاقه مندان به این حرفه دوره آموزشی هم دارید؟
بله، هنرجویانی که به نقاشی روی سفال علاقه مند هستند می توانند بصورت حضوری به ما مراجعه کنند و اصول اولیه نقاشی روی سفال و نحوه استفاده از طرح ها و رنگ ها را آموزش ببینند.

انتظارتان از مسئولین چیست؟
ما از مسئولین انتظاری جز حمایت نداریم، همچنین از آن ها خواهش می کنیم که وقتی به بازدید از کارگاه ما می آیند همراه خود یک مترجم داشته باشند تا بتواند راحت تر حرف ما را به گوش مسئولین برساند.

سخن پایانی شما
وقتی که نمایشگاه هایی در سطح شهر به مناسبت های گوناگون برپا می شود انتظار داریم نمایشگاهی هم برای ناشنوایان و هنر و محصولاتشان بطور ویژه برگزار شود تا همشهری هایمان بیشتر با هنر دست ما آشنا شوند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*